Over hoogbegaafdheid, aanpassen en het gevaar van jezelf kwijtraken
Onlangs was ik te gast in de Ambitieuze Mensen Podcast van Geneviève Pool..
In deze aflevering gingen we in gesprek over een onderwerp dat ik in mijn praktijk vaak tegenkom: hoogbegaafdheid, burn-out en het gevaar van jezelf eindeloos aanpassen.
Het vaak te intens gevonden worden, unieke talenten.
Veel mensen die hoog intelligent zijn, diep denken en veel voelen, lopen ergens in hun leven vast. Omdat ze te lang hebben geprobeerd zich aan te passen aan een wereld die niet helemaal bij hen past.
Het resultaat?
Ze raken intens moe.
Ze raken zichzelf kwijt.
En dikwijls eindigen ze in een burn-out.
Slim zijn en toch moe
In de podcast praten we over een groep mensen die vaak moeilijk te herkennen is.
Mensen die:
slim zijn, maar zich vaak uitgeput voelen
diep denken en intens voelen
alles “goed” doen, maar toch vastlopen
Van buiten lijkt alles te kloppen.
Het werk, het gezin, de prestaties.
Maar van binnen ziet het er anders uit.
Leven met maskers op, omdat je eigenheid er niet mag zijn.
Het gevaar van eindeloos aanpassen
Veel hoogbegaafde volwassenen hebben al vroeg geleerd om zich aan te passen.
Aan verwachtingen.
Aan systemen.
Aan andere mensen.
Ze leren:
minder vragen te stellen
hun gevoeligheid te verbergen
hun tempo aan te passen
hun intensiteit te temperen
Dat werkt vaak jarenlang. Tot het niet meer werkt.
Want als je je lang genoeg aanpast, raak je op een gegeven moment het contact met jezelf kwijt. Een gevolg van het te lang niet naar jezelf luisteren.
Burn-out is zelden het echte probleem
In de podcast spreken Geneviève en ik ook over iets wat vaak verkeerd begrepen wordt.
Burn-out is meestal niet het echte probleem.
Het is het moment waarop je systeem zegt:
Zo kan het niet langer.
Daaronder liggen vaak diepere patronen:
jezelf voortdurend bewijzen
verantwoordelijkheden overnemen
niet voelen waar jouw grens ligt
denken dat je het alleen moet oplossen
Veel van die patronen ontstaan al vroeg in het leven.
En zolang ze onbewust blijven, blijf je ze herhalen.
Je hoeft jezelf niet te fixen
Wat ik mensen vaak zeg, en wat ook in de podcast terugkomt:
Je hoeft jezelf niet te fixen.
Wat vaak nodig is, is iets anders:
begrijpen hoe jouw systeem werkt
herkennen waar je jezelf bent kwijtgeraakt
opnieuw contact maken met je gevoel
leren keuzes maken die wél bij jou passen
Niet door harder te werken aan jezelf.
Maar door eerlijker te luisteren naar wat er in je leeft.
veel kunt, maar vaak moe bent
veel voelt, maar dat niet altijd laat zien
alles “goed” doet, maar toch vastloopt
bang bent dat je opnieuw over je grenzen gaat
Dan kan het helpen om daar eens rustig naar te kijken.
Omdat je systeem misschien al heel lang hetzelfde patroon volgt.

